
اتریهای اتومبیل به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا...
(معمولاً برای 5 تا 15 ثانیه) برای روشن کردن موتور به صورتی خاص طراحی شده
اند . یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود 1.5 سال می تواند
کار کند . هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن ، تثبیت انرژی و تهیه
نیروی کافی برای جرقه زدن ، روشنایی و دیگر مصرف کننده هایی است که به
مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند؛ برای مثال در موقعی که
موتور کار نمی کند . در مرحله بعد باتری اتومبیل ، توان الکتریکی سیستم را
در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست ، فراهم می کند . سن یک باتری به ریزش
مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند
شارژ و دشارژ اتفاق می افتد بستگی دارد .
دشارژ عمیق ، گرما و
لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می کنند و عاقبت رسوب تشکیل می شود و سبب
اتصال کوتاه می گردد . از دیگر عوامل اصلی تخریب باتری ها ، سولفاته شدن
آنهاست . هنگامی که باتری ها به صورت دشارژ یا برای بیشتر از 6 ماه انبار
شوند . سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند و توانایی شارژ شدن باتری
کاهش می یابد و یا به طور کلی از بین می رود و مواد فعال صفحات ، دیگر
قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد. تحقیقات
اخیر نشان داده در هوای گرم ( بدترین محیط برای کار باتری ) میانگین طول
عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می یابد . استارت زدن بیجا
(Slow Cranking ) خصوصاً در هوای سرد مشخصه خوبی است که نشان می دهد باتری
در حال خراب شدن است و این باتری باید تست شود . دشارژ عمیق باتریها
معمولاً در زمان های نامناسب برای مثال بعد از روشن کردن خودرو توسط اتصال
باتری به باتری ( start jump )اتفاق می افتد ، متآسفانه اغلب فروشنده های
باتری، چگونگی تست یا شارژ صحیح باتری را نمی دانند .
ارسال نظر